čtvrtek 7. června 2012

Jak vyděsit se v kině

Kdybyste se opravdu chtěli v kině vyděsit, nehty zarývat do červeného potahu sedačky a zavírat oči nezměrnou hrůzou, vřele doporučuji po zaplacení plného vstupného nakráčet do sálu  na promítání rodinného filmu Saxana  a lexikon kouzel.

Nevím, jak vy, ale filmy jako jsou Dívka na koštěti, Jak utopit doktora Mráčka, Pane, vy jste vdova!, Což takhle dát si špenát  a některé další, považuju za perly naší kinematografie a čas jim vůbec neškodí. Jediné, co by jim škodit mohlo, jsou remaky a pokračování.

O pokračování příběhů Saxany se mluvilo už mnoho let, pokud si dobře vzpomínám, chvíli se snad pracovalo i na dvou konkurenčních projektech, pak bylo chvíli ticho, pak se objevila zpráva, že režisér Vorlíček natáčí něco s názvem Saxana a veletrh strašidel. Pak bylo opět pár let ticho (aspoň mi to tak přišlo) a najednou se vyrojily zprávy, že firma na speciální efekty nezvládla přípravu, takže se film musí přetáčet, dotáčet, přeanimovávat a kdovíco ještě.

Veškeré naděje v příjemný návrat čarodějnice zhasly s uvedením traileru. Nevím, nakolik příčetný byl režisér, který dokázal natočit tolik skvělých příběhů za použití geniálních "mechanických" triků, když odsouhlasil uvedení Saxany a lexikonu kouzel.


Ještě na začátku filmu jsem měl pocit (zapomněl jsem v tu chvíli na onen trailer), že by snad mohlo jít o důstojné pokračování. V příběhu Saxanky (Helena Nováčková), dcery Saxany (věčně zelená Petra Černocká) a Honzy (Jan Hrušínský) se ukazuje, že čarodějnice mohou ve světě lidí mít děti i v celkem pokročilém věku. Vzhledem k tomu, že po čtyřiceti letech už se původní herecké obsazení dá těžko využít, se děj zaplnil postavami novými - vilnou písavou tetou Irmou a jejím bratrem Evženem, případně postavami přeobsazenými. Ředitel čarodějnické školy Josef Bláha se proměnil v Josefa Somra, čarodějnickou učitelku, které Saxana před lety sežrala notes, typickým způsobem ztvárnila typově naprosto shodná Uršula Kluková (doufám, že ironie je čitelná :-) ).  Poslední ranou do vazu jsou postavy digitální. Když to tak pěkně frčí v Holyvůdu, ty počítačový animace, proč neoprášit staré kompy ze Slušovic a nezkusit totéž, že? Herci se tak potáci v prostředích, které byly původně jen zeleným plátnem a  koukají často úplně jiným směrem, než kde se objevují jejich digitální spoluherci.

To, že je film pro celou rodinu se pozná podle vilné tety Irmy, která celý příběh nedělá nic jiného, než přemýšlí, jak by si polepšila a sbalila toho nejmovitějšího a nejmocnějšího muže. Krom svémo mocného sex-appealu a šarmu využívá pro lov obětí mužského pohlaví kouzelné pihy. Nakonec v rámci své nerozhodnosti a hamižnosti zvolí kompromis a kouzlem se rozdělí do tří, aby mohla mít všechny tři. Pojme za muže ředitele čarodějnické školy, zlého komiksáka Crashmana (před lety se o něm mluvilo jako o Crackmanovi - asi od té doby zasáhl nějaký protidrogový útvar) a movitého nakladatele, jemuž momentálně nemůžu přijít na jméno a film už si kvůli tomu opravdu pouštět nebudu (Jiří Lábus).


K hercům snad ani není co říct. Je mi jich líto, že do toho šli. Jiřina Bohdalová nepřekvapila, v roli se našla a ve své podstatě celý film ukořistila pro sebe. Petra Černocká a Jan Hrušinský mi tam připadali jako páté kolo u vozu. Dětské herce ani nebudu komentovat.

Nevím přesně, jak vypadal původní námět pánů Macourka a Vorlíčka, ale doufám a velmi upřímně, že to, co se dostalo na plátna kin je tisíckrát předestilované a několikrát produkcí zmršené torzo. Nemůžu uvěřit, že by se Macourek chtěl podepsat pod takovou nudu.

Jak už jsem zmínil, strastiplná byla cesta pokračování Saxany za svými diváky. Nakonec se však i přes pár klopýtnutí a slepých uliček k divákům dopotácelo. Naneštěstí.



Takže krátké shrnutí:

Začátek filmu mě stále držel v naději, že to nebude tak špatné. Nakonec z toho byla bezduchá slátanina. Nechápu, jak si někdo mohl myslet, že se dá třičtvrtě celovečerního filmu pro děti a jejich rodiče natočit na zeleném pozadí a všechno podstatné dodat v počítači. Neustále na mě dotírá otázka, jestli by nebylo lepší místo počítačové generovaných postav využít živé herce, protože výsledek tohohle technologického experimentu působí tak trochu trapně. Doufám, že tohle šílené dílo, v němž není fantazie ani co by se za nehet vešlo, zmizí v hlubokém propadlišti dějin.

Vtipná recenze: http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/recenze/clanek.phtml?id=714550



Použité fotografie:  csfd.cz a aktualne.cz

Žádné komentáře: